Wprowadź numer artykułu, wybierz ilość i włóż do koszyka:
Importuj numery artykułów
-+
Ogrodnik z Austrii | STARKL E-SKLEP (https://www.starkl.pl/)

Pokarmy sezonowe: co jeść jesienią

Pokarmy sezonowe to pewien sposób żywienia, który nasi przodkowie stosowali przed dużym importem egzotycznej żywności. Potrzebę spożywania sezonowych owoców i warzyw odczuwamy najczęściej jesienią i zimą, kiedy nasz organizm potrzebuje zapasów białka. W tych zimnych okresach przy suchej pogodzie nasz organizm automatycznie domaga się ciepłych zup, wzrasta spożycie orzechów i zbóż, które zawierają nie tylko dużą część węglowodanów, ale także znaczną część niezbędnych białek i tłuszczów.

 

Dzięki tłuszczom i białkom organizm lepiej radzi sobie z zimą i chłodem, ponieważ pomaga izolować zimno. Z tego powodu pokarmy bogate w te składniki powinny być podstawą diety sezonowej w okresie jesienno-zimowym. Tłuszcz zimowy ma jednak również inne pozytywne działanie na organizm, zwłaszcza z punktu widzenia sytości, gdy zapobiega przejadaniu się i korzystnie wpływa na obniżenie poziomu cholesterolu we krwi.

 

Szczególnie niezbędnym przygotowaniem jest sposób, w jaki możemy używać sezonowe jedzenie nawet w zimnych miesiącach. Przygotowania rozpoczynamy przez cały rok, a szczególnie od lipca. W te owocne miesiące zbieramy owoce, które później konserwujemy lub suszymy, jesienią wykopujemy warzywa korzeniowe, ziemniaki i inne. Jest to konserwowanie tych upraw, czy to w piwnicy, w postaci dżemu lub kompotu, lub w zamrażarce możemy przygotować pełnowartościowy posiłek z wystarczającą ilością składników odżywczych.

 

W chłodne dni powinniśmy skupić się głównie na spożywaniu ciepłych potraw, takich jak ciepłe śniadania, a nawet obiadokolacje. Polecamy przygotowanie gęstszych kremowych zup, które są doskonałe zwłaszcza z suszonych grzybów. Unikaj zimnych sałatek i zimnych napojów, które mogą być szokiem nie tylko dla gardła, ale także dla zębów.

 

Żywność sezonowa: Posiłki przygotowujemy głównie z tych upraw
- Dynia
- Słodka kukurydza
- Ziemniaki
- Cebula
- Czosnek
- Orzechy
- Żyto
- Owies
- Soczewica
- Fasolki
- Nasiona lnu
- oliwka, olej lniany
- Marchewka
- Pietruszka
- Buraki i inne